Wil jij een recordomzet met Black Friday?

Vorig jaar zorgde Black Friday voor ruim € 300 miljoen meer omzet dan een 'normale vrijdag' en online werden er 55% meer betalingen gedaan. Dit zorgde voor 70% meer omzet dan normaal op een vrijdag. Hoe jij dit jaar een recordomzet haalt? Met deze 10 tips natuurlijk!
Leestijd 6 min.
Daarom zal ook dit jaar de omzet stijgen:
- Black Friday is iedereen bekend en Cyber Monday wint terrein. Dit is goed te zien aan de stijgende zoekvolumes.
- Black Friday valt op 24 november. Iedereen heeft dan zijn loon ontvangen en geld te besteden.
- Black Friday valt vlak voor Sinterklaas (en Kerst) en er moeten toch inkopen gedaan worden. Dan toch liever met flinke korting?
Tip 1: Begin op tijd met voorbereiden
Elk jaar zijn er weer (grote) webshops en winkelketens erg laat met voorbereiden. Er komt altijd meer bij kijken dan je denkt, denk aan extra/afwijkende inkopen, extra personeel inzetten, visuals (laten) maken, campagnes via verschillende kanalen bedenken en opzetten, aanpassingen op de webshop doen (zoals een landingspagina) etc. Dus.. nog niet begonnen? Begin nu!
Tip 2: Zorg dat je de drukte aan kunt
Drukte op je webshop is een luxeprobleem, maar zorg wel dat je alle orders goed kunt verwerken en de extra telefoontjes kunt beantwoorden. Is de levertijd langer dan normaal? Zorg dan dat dit duidelijk wordt vermeld. Weet je zeker dat pakketjes op tijd worden bezorgd, dan is dit juist weer een mooie USP!
Zorg ook dat iedereen een fijne webshopervaring heeft. Wanneer je server het al vaker moeilijk heeft gehad door overbelasting dan is het tijd om te upgraden.
Tip 3: Vergeet Cyber Monday niet
Naast Black Friday, wint ook Cyber Monday (de maandag na Black Friday) aan populariteit. Daarnaast zie je ook steeds meer Black Weekend en Black Week voorbij komen. Of de acties nu worden verlengd/vervroegd of dat er verschillende acties zijn op de verschillende dagen, het lijkt er sterk op: meer tijd = meer verkoop.
Tip 4: Zorg voor écht goede acties
Logisch dat je als webshop eigenaar je magazijn induikt om te kijken waar je nog veel voorraad van hebt. Black Friday is een mooi moment om van die voorraad af te komen. Maar juist met acties op populaire producten trek je de massa. En massa is kassa, zoals Peter Gilles zo mooi zegt.
Een goede actie is het halve werk, echter is de presentatie ook erg bepalend! Zorg voor goede visuals. Zowel op je webshop als voor de campagnes. Ook een Black Friday landingspagina (of blog) is geen overbodige luxe.
Extra tip: creëer met Google Tag Manager een (dun) balkje op alle pagina’s met de Black Friday actie, met countdown en een link naar de landingspagina of blog.
Extra tip: zorg dat de acties en afprijzingen ook heel duidelijk zichtbaar zijn bij de producten, bijvoorbeeld met een sticker op de productafbeelding.
Tip 5: Kondig acties (vroegtijdig) aan
Voor een optimaal resultaat begin je vroeg met de aankondiging, zowel op de website als binnen je marketingkanalen. Maak er wel wat leuks van, bijvoorbeeld door alvast een sneakpeak van aanbiedingen te geven of door alvast een unieke kortingscode aan te bieden die men op Black Friday kan innen.
Extra tip: geef de marketeers binnen je organisatie ook e-mail-inschrijvers mee als KPI. Een creatieve aankondiging met dit doel erbij kan heel wat inschrijvers opleveren! Denk aan een kortingscode ontvangen per mail, een winactie op e-mailadres, ‘op de hoogte blijven van de acties’ etc.
Extra tip: gericht adverteren met video-ads en social advertising kan een mooie introductie geven op jouw Black Friday acties. Ook met weinig budget is dit een mooie mogelijkheid.
Tip 6: Verhoog de inzet van kanalen
Op en rondom Black Friday hebben zoekende consumenten een veel hogere aankoopintentie dan normaal. Daarnaast biedt Black Friday de mogelijkheid om meer mensen te bereiken en de klantenkring uit te breiden. Maak daarom van deze gelegenheid gebruik en zorg dat je extra budget vrijmaakt voor de inzet van marketingkanalen tijdens deze periode, dit kunnen hogere biedingen zijn in PPC kanalen (zoals Google Ads en Bing Ads) of een hogere e-mailfrequentie.
Extra tip: ook is Black Friday een goede gelegenheid om je kanalenmix uit te breiden. Zet je bijvoorbeeld nog geen affiliate in? Kortingscode-websites trekken erg veel bezoek in deze periode.
Tip 7: Maak van nieuwe klanten trouwe klanten
Elk jaar is er een flinke piek in ‘nieuwe klanten’ rondom Black Friday. Daarom stopt de Black Friday focus niet na deze dag(en). Zorg dat je inzet op herhaalaankopen bij deze nieuwe klantengroep. Je weet dat deze groep gevoelig is voor aanbiedingen en je weet ook wat ze hebben aangekocht, dus geef deze groep extra aandacht bij je kerstcampagne! Dit kun je doen door bijvoorbeeld (gesegmenteerde) mailings, remarketing met banners en (non-branded) retargeting via Google en Bing Ads in te zetten.
Extra tip: maak Black Friday doelgroepen aan in Google Analytics.
Extra tip: als de ‘Life Time Value’ van klanten bekend is binnen je organisatie kun je én beter berekenen wat de investering van Black Friday heeft opgeleverd. Ook kun je beter bepalen hoe campagnes van nieuwe klanten naar een trouwe klanten heeft bijgedragen aan je bedrijfsdoelen.
Tip 8: Combineer online en offline marketing
Online en offline integreren is al jaren een hot topic, maar nog vaak genoeg gebeurt het dat er verschillende afdelingen zijn voor online en offline marketing. Dit gebeurt vaak ook met aparte budgetten. Dit kan voor ruis op de lijn zorgen, want aparte afdelingen en aparte budgetten zorgen er ook vaak voor dat je met verschillende doelstellingen te maken hebt. Dit terwijl je met online marketing kunt sturen op offline omzet én andersom. Is dit het geval in jouw organisatie, zorg dan dat alle Black Friday-campagnes goed worden afgestemd en dat de afdelingen elkaar versterken.
Zorg bijvoorbeeld voor een eenduidige boodschap in zowel de winkels, de webshop als alle marketingkanalen. Stem ook de doelen en KPI’s op elkaar af en zorg dat online en offline marketingactiviteiten elkaar logisch opvolgen en versterken.
Extra tip: maak binnen Google Ads een ROAS (return on ad spend) kolom voor offline omzet én online en offline omzet gecombineerd. Zo heb je gemakkelijk inzichtelijk hoe jouw online advertenties bijdragen aan offline rendement. Je moet dan natuurlijk wel instore visits meten, het conversieratio van de winkels weten en de gemiddelde bestelwaarde in de winkels inzichtelijk hebben. Wel wat werk dus, maar hierdoor heb je wel heel duidelijk inzichtelijk hoe jouw Google advertenties bijdragen aan offline omzet!
Extra tip: het integreren van offline en online in een organisatie kan op allerlei vlakken, van groot tot klein. Marketeers kunnen in ieder geval met relatief weinig tijd marketingactiviteiten aan elkaar verbinden. Een klein voorbeeld ter illustratie: Is er een algemene marketing boodschap via een Youtube advertentie én is er tijdens Black Friday een gratis verzending actie? Dan kun je mensen die de algemene video advertentie hebben gezien, retargeten met een 6 seconden Bumper Ad met de gratis verzenden actie.
Tip 9: Laat Black Friday leven binnen je bedrijf
Een Black Friday-actie gaat door de hele organisatie heen, want vrijwel alle afdelingen krijgen ermee te maken. Denk aan de inkoop van de actieproducten, de content op de webshop, de orderverwerking, de klantenservice etc. Laat Black Friday leven in de organisatie door iedereen hierin te betrekken en maak er een feestje van op de dag zelf. Betrokkenheid van alle werknemers, een bak met enthousiasme, het vaststellen van doelen, het monitoren van KPI’s op de dag(en) zelf en de fles champagne aan het eind van de dag zullen ongetwijfeld de resultaten ten goede komen!
Tip 10: Maak van elke verzending een feestje
Grote kans dat je rondom Black Friday aanzienlijk meer orders te verwerken hebt dan tijdens andere momenten in het jaar. Dit betekent ook dat je hierdoor meer verpakkingsmaterialen nodig hebt om alle producten te verzenden. Sla op tijd je verpakkingen in en wees ruim met inkopen om vervelende situaties in je verpakkingen- en leverproces te vermijden.
Doordat je tijdens Black Friday waarschijnlijk meer orders te verwerken hebt, kun je het beste kiezen voor verpakkingen die efficiënt in handling zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van de autolock Amerikaanse Vouwdoos? Deze is binnen een handomdraai opgezet en heeft geen tape nodig om de onderkant te sluiten. Of kies voor een verzenddoos met een plak- en scheurstrip. Hierbij hoef je geen tape te gebruiken en maak je binnen een korte tijd heel wat pakketjes verzendklaar.
Wil je slim besparen op portokosten, kijk dan of hetgeen je verzendt past in een brievenbusverpakking. Voorbeelden zijn de populaire brievenbusdoos, maar ook een Envelobox; een kruising tussen een verzendenvelop en brievenbusdoosje.
Wil je er écht een feestje van maken en je gehele verpakkingsproces professionaliseren, kies dan voor een verpakking bedrukt met jouw logo of slogan. Je creëert hiermee herkenning en de ontvanger zal direct het gevoel krijgen met een professioneel bedrijf te maken te hebben. Je kunt zo ver gaan in branding als je zelf wilt. Past het bij je bedrijf, dan kun je bijvoorbeeld een humoristische tekst plaatsen aan de binnenkant van de verpakking. Zo zorg je voor een glimlach op het gezicht van je klant voordat deze überhaupt het product heeft aangeraakt.