
De wet- en regelgeving rondom ‘verduurzamen’ wordt steeds strenger. Na de verplichte bijdrage voor wegwerpbekers en voedselverpakkingen, geldt er vanaf 1 januari 2024 een verbod op deze verpakkingen. Hoe blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom duurzaamheid en, belangrijker nog, hoe speel je hier als ondernemer op in? In deze blogpost tien stappen om te verduurzamen.
1. Hoe blijf ik op de hoogte van alle regels en wetten?
Op het moment dat je gaat zoeken naar informatie, vind je lange teksten met ingewikkelde termen. Maar het kan ook makkelijker. Vraag je leverancier wat er aan zit te komen qua wet- en regelgeving en wat dit voor jou gaat betekenen. Dit geldt niet alleen voor je assortiment, maar ook voor de overige producten en je processen. Ook kan het volgen van branche relateerde platformen en socials een goede bron zijn om op de hoogte te blijven.
2. Beschik ik over de juiste systemen voor heffingskosten?
Hou er rekening mee dat je verplicht bent de heffingskosten te melden op de kassabon. Toon je de toeslag op producten in de totaalprijs of als aparte toeslag (zoals bijv. statiegeld)? Niet ieder kassa systeem biedt deze mogelijkheid. Dan zul je het op een andere manier zichtbaar moeten maken.
3. Hoe informeer ik mijn klanten over de SUP toeslag?
Zorg ervoor dat je helder communiceert naar je klanten wat je hen in rekening brengt en waarop de toeslag geldt. Vertel hen waarom je bepaalde stappen maakt en laat zien dat je met duurzaamheid bezig bent. Door het delen van je kennis, zorg je voor begrip bij je klanten en draag jij bij aan een positief imago. Wellicht inspireer je hen zelfs om ook een stap richting verduurzamen te maken!
4. Hoe promoot ik duurzaamheid in een team?
Indien je in een wat grotere organisatie werkt, is het raadzaam om een team samen te stellen. Hierdoor neem je alle afdelingen mee en krijg je meer zicht op de huidige bedrijfsprocessen. Zo vergroot je de interne draagkracht en kunnen oplossingen en verbeteringen sneller worden doorgevoerd. Deel ideeën en successen met elkaar en stel duidelijke doelen.
5. Hoe blijf ik voor op mijn concurrenten?
Blijf op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving door te kijken naar hoe je concurrenten omgaan met alle veranderingen en ontwikkelingen in je branche. Abonneer je op de nieuwsbrief van brancheverenigingen en volg relevante bedrijven via social media.
6. Wat vinden mijn klanten belangrijk als het gaat om duurzaamheid?
De klant is koning en heeft grote invloed op je aanbod. Wat verstaan zij onder duurzaam en hoe belangrijk vinden zij reusen, reducen of recyclen? Probeer in te spelen op hun wensen en behoeften en dit te verwerken in je eigen bedrijfsmodel.
7. Zijn er duurzame alternatieven voor mijn assortiment?
De prijzen van duurzame alternatieven liggen een heel stuk dichter bij elkaar dan tientallen jaren geleden. Kijk eens kritisch naar je assortiment en kijk of er duurzamere alternatieven zijn. Ondanks je product misschien niet duurzaam geproduceerd is, kun je dit wel compenseren door klimaatneutraal te verpakken en CO2 neutraal te versturen.
8. Kunnen mijn processen en diensten duurzamer?
Als je het assortiment hebt aangepakt, is de logische vervolgstap om ook je verzendproces onder de loep te nemen. In de praktijk zien we dat er nog steeds veel lucht in pakketten voorkomt. Verpakkingen op maat of met rillijnen kunnen hier enorm veel verschil in maken. Minder lucht, betekent dat er meer pakketten in een bestelbus passen en je minder CO2-uitstoot. Bied je verzendopties via verschillende vervoerders aan, dan profiteer je van meerdere voordelen. Zo kun je pakketten verzekeren en groene bezorgopties aanbieden.
9. Hoe ik duurzaamheid inzetten als voordeel?
Heeft je product duurzame voordelen, zoals gemaakt van gerecycled materiaal, FSC-gecertificeerd of minder impact op het milieu? Duurzame producten zijn beter voor het milieu en op een mensvriendelijk manier geproduceerd. Steeds meer bedrijven zijn FSC-gecertificeerd en produceren producten die milieuvriendelijk en klimaatneutraal gemaakt zijn. Je herkent hun producten aan het FSC-logo. Verstuur je producten? Er zijn ook verpakkingen die FSC-gecertificeerd zijn.
10. Hoe kan ik blijven verduurzamen?
Deel je kennis en ervaring met klanten, leveranciers en bekijk hoe concullega’s duurzaamheid uitdragen. Soms vind je juist inspiratie van iets of iemand buiten je branche. Door kennis uit te wisselen blijf je op de hoogte van wat er speelt en kun je stappen blijven maken.
Op zoek naar een sparringpartner?
Wil je toch nog even van gedachten wisselen over dit onderwerp en zoek je een sparringpartner? Neem contact op via de chat, telefoon of mail. We denken graag met je mee!