
Bij professioneel schoonmaken draait het om efficiëntie. Grote ruimtes moeten snel worden schoongemaakt, waarbij hygiëne voorop staat en je schoonmaakpersoneel zoveel mogelijk wordt ontlast. Daarom delen we in dit blog tien professionele schoonmaaktips. Hiermee bespaar je niet alleen maar tijd, maar behaal je ook een beter resultaat en voorkom je gezondheidsklachten bij je (schoonmaak)personeel.
Tip 1: Investeer in goede schoonmaakmiddelen
Door het gebruik van de juiste schoonmaakmiddelen kan er goed, snel en ARBO-verantwoord schoongemaakt worden. Gebruik een schoonmaakkar met professionele hulpmiddelen om het werk goed en hygiënisch te kunnen uitvoeren. Zo maken emmers met kleurcodering en dweilen met een verstelbare steel het makkelijk om onderscheid te maken tussen schoon en vuil water en doeken die worden gebruikt voor sanitair of interieur.
Kies ook voor kwaliteit, materiaal dat niet meewerkt of waar niet prettig mee schoongemaakt kan worden kost alleen maar extra tijd en zorgt voor veel frustraties.
Tip 2: Ruim eerst op en maak dan schoon
Ruim eerst de ruimte op, zodat er snel en goed schoongemaakt kan worden. Breng al het gebruikte servies naar de keuken, gooi alle rotzooi in de vuilniszakken en leeg de prullenbakken. Zo kun je snel aan de slag zonder dat er spullen in de weg liggen en kunnen oppervlakken makkelijker gereinigd worden.
Tip 3: Maak schoon van hoog naar laag
Door van hoog naar laag te werken neem je stof dat naar beneden dwarrelt vanzelf mee. Begin met kasten, werkbladen etc. en werk zo verder naar beneden toe. Als laatste is de vloer aan de beurt.
Begin achterin de ruimte en werk naar voren toe, richting de deur. Zo voorkom je dat je niets meer vies maakt wat al is schoongemaakt en laat je geen vieze voetafdrukken achter.
Tip 4: Denk aan een goede werkhouding
Een goede werkhouding is erg belangrijk bij het schoonmaken. De juiste hulpmiddelen zijn hier een belangrijk onderdeel van (zoals je al las bij tip 1). Denk altijd aan een rechte rug en gebruik je knieën bij het tillen en bukken.
Tip 5: Maak de ruimte eerst droog schoon
Is een ruimte erg stoffig of liggen er kruimels of zand op de vloer? Stof dan eerst af met een microvezeldoekje en veeg de vloer aan met een zachte bezem. Hierdoor voorkom je dat je tijdens het afnemen met een vochtige doek of dweil alleen maar vuil aan het verplaatsen bent.
Tip 6: Gebruik kleurcodering bij het schoonmaken
Gebruik ook kleurcodering wanneer je schoonmaakdoekjes gebruikt. Maak onderscheid tussen doekjes die je gebruikt voor het schoonmaken van bureaus, toiletten of de keuken. Hanteer telkens dezelfde kleuren voor dezelfde ruimtes, ondanks de doekjes gewassen worden! Dit werkt het meest hygiënisch.
Tip 7: Draag geschikte schoonmaakkleding
Draag kleding die lekker zit en vies mag worden. Idealiter heb je speciale werkkleding, zoals een schort of tuniek. Doordat je eigen kleding beschermd is, werk je een stuk efficiënter.
Tip 8: Zorg voor een Clean Desk Policy
Met een clean desk policy wordt van medewerkers verwacht dat ze hun bureaus aan het einde van elke werkdag netjes achterlaten, met zo min mogelijk spullen erop. Dit beleid zorgt niet alleen voor een opgeruimde ruimte, maar vermindert ook afleiding en verbetert de hygiëne. Bovendien maakt het schoonmaken een stuk eenvoudiger, omdat bureaus sneller en grondiger gereinigd kunnen worden.
Tip 9: Vergeet de koelkast niet schoon te maken
Koelkasten voor algemeen gebruik op het werk worden vaak rommelig. Zorg ervoor dat de koelkast netjes blijft en dat zaken die niet lang houdbaar zijn er niet te lang in blijven staan. Verwijder regelmatig producten die over de houdbaarheidsdatum zijn om te voorkomen dat de koelkast een bron van vieze geuren en bacteriën wordt.
Tip 10: Plaats voldoende prullenbakken
Vaak stellen we uit om dingen direct weg te gooien als er geen prullenbak in de buurt is. Dit leidt snel tot rommel. Zorg daarom voor prullenbakken op elke werkplek, in de toiletten, de keuken en andere belangrijke plekken. Dit moedigt medewerkers aan om hun afval meteen weg te gooien.
Work smarter, not harder!
Met deze tien tips maak je je kantoor of magazijn efficiënter en hygiënischer schoon, wat bijdraagt aan een prettige en gezonde werkomgeving. Heb je meer tips of suggesties? Deel ze in de comment hieronder!