Hoe jij het verzendproces van je webshop optimaliseert?

Flexibele en meerdere bezorgopties met de belofte vandaag besteld, vandaag geleverd wordt vandaag gezien als de norm. Ook groene bezorging of aflevering bij een afhaalpunt wordt steeds populairder. Hoe beter je inspeelt op de verwachting en/of behoefte van je klant, hoe groter de kans dat ze blijven terugkomen en een trouwe klant worden. Hoe pas je je verzendproces hierop aan en hoe ga je retourproces inrichten? Deze vragen beantwoorden we in dit blog!

Stappen om je verzendproces te verbeteren

  • Stap 1: Verstuur met meerdere vervoerders
  • Stap 2: Vergroot de leverbetrouwbaarheid
  • Stap 3: Kies de opties die bij je product passen
  • Stap 4: Wees duidelijk over extra kosten
  • Stap 5: Hou het retourproces simpel
  • Stap 6: Vraag je klanten om reviews.

1. Verstuur met meerdere vervoerders

Als je je verzendproces wil optimaliseren, kies er dan voor om te verzenden met meerdere vervoerders. Dat betekent dat je rekening moet houden met meerdere offertesystemen, boekingssystemen, track & trace-systemen en klantenafdelingen. Dit maakt het weliswaar iets complexer, maar hiermee vergroot je de efficiëntie in je verzendproces en benut je alle mogelijkheden die de verschillende vervoerders te bieden hebben. Tip: Als je veel pakketten verstuurt, valt er goed te onderhandelen over de tarieven!

2. Vergroot de leverbetrouwbaarheid

Door het aanbieden van meerdere vervoerders, geef je klanten meer keuzevrijheid en profiteer jij van de voordelen van de verschillende aanbieders. Zo betaal je bij de één geen extra toeslag bij afwijkende pakketten en kun je bij de ander je pakket verzekeren. Tevens kun je extra service bieden aan je klanten. Denk aan levering op dezelfde dag, aflevering bij een pakketpunt of groene bezorging. En mocht er een storing zijn bij de ene vervoeder, dan kunnen jouw pakketten mooi met de andere aanbieder mee. Hiermee vergroot je de leverbetrouwbaarheid voor je klanten.

3. Kies opties die bij je product passen

Werk je met verschillende vervoersbedrijven, dan profiteer je ook van meerdere verzendopties. Zo kun je de verzendoptie kiezen die het beste bij je product past. Verstuur je bijvoorbeeld dure elektronica, dan wil je deze verzekerd versturen. Mocht het pakket dan zoek raken of gestolen worden, dan krijg je je geld terug van de vervoerder. Of verkoop je kwetsbare of vloeibare producten, dan moet de vervoerder hier op de juiste manier mee omgaan. Niet elke aanbieder heeft zijn vervoersproces hier optimaal op ingericht. Lees daarom altijd goed de algemene voorwaarden van de verschillende aanbieders voor je een samenwerking aangaat.

4. Wees duidelijk over extra kosten

Is er sprake van extra kosten wanneer een klant kiest voor een bepaalde verzendoptie, vermeld dit dan duidelijk op de productpagina. Te vaak wordt de fout gemaakt om dit pas op de check-out pagina te communiceren. Hierdoor komt de klant voor een onaangename verrassing te staan met het risico dat deze afhaakt in de winkelwagen. Als er kosten moeten worden doorberekend, zorg er dan voor dat deze in verhouding zijn met je producten. Om extra verkoop te stimuleren kun overwegen om geen verzendkosten te berekenen bij een bepaalde orderwaarde.

5. Hou het retourproces simpel

Als je retourproces simpel en duidelijk is, kan dit net de doorslag geven voor een potentiële klant om wel te bestellen. Vermeld duidelijk op je webshop aan welke voorwaarden moet worden voldaan: betalingstermijn (als je op rekening aanbiedt), retourtermijn, terugbetalingstermijn etc. Betreft het grote of zware producten, dan zal het lastig zijn voor de klant om deze af te geven bij een afleverpunt. Bied in dat geval aan om de bestelling op te laten halen door een vervoerder. Al was de klant dan niet tevreden met zijn aankoop, door deze positieve ervaring zal hij de volgende keer sneller geneigd zijn om weer een bestelling bij je te plaatsen.

6. Vraag je klanten om reviews

Zijn klanten tevreden over je bedrijf, product of dienst of kunnen er dingen beter? Door het henzelf te vragen en de dialoog aan te gaan, krijg jij waardevolle feedback en helpen reviews potentiële klanten in hun keuzeproces. Dat betekent meer klanten voor jou én een betere positie in Google. Google gebruikt deze klantbeoordelingen namelijk om de kwaliteit van je product of dienst te bepalen. Zit je bedrijf lokaal? Reviews zijn zelfs één van de belangrijkste factoren om getoond te worden in de zoekresultaten!

Begint jouw webshop flink te groeien?

En ben je benieuwd welke stappen jij kunt maken in je verzendproces? Niet alleen kunnen we je vrijblijvend helpen met advies, maar zeker ook met de uitvoering! Laat je gegevens hier achter en stel ons je vraag.