
Steeds meer consumenten hebben last van ‘bezorgschaamte’, zo blijkt uit onderzoek. Eén op de vijf voelt zich schuldig aan zijn bijdrage aan de dagelijkse hoeveelheid bezorgers in de straat. Toch kiezen de meesten nog steeds voor een lage prijs én de snelste bezorging. Groene bezorging en snelle levering. Gaat dat wel samen?
![]() |
Stimuleer de groene bezorgoptie aan je klantenDe check-out is de perfecte plek om je klanten informatie aan te bieden over de impact op het milieu van een bepaalde levering. Bied hen de mogelijkheid om zelf te kiezen voor de bezorgoptie die op dat moment wenselijk is. Soms heeft een klant snelle levering nodig en is deze bereid hiervoor extra te betalen, de andere keer is er geen haast bij en is een groene levering de favoriete keuze. Deze laatste zou je zelfs gratis aan kunnen bieden om deze optie te stimuleren. |
![]() |
Reduceer de lucht in elk pakketjeUit onderzoek van het GfK blijkt dat een pakketje gemiddeld 30% lucht bevat. Door slimmer te verpakken kun je producten beter beschermen en gebruik je minder verpakkingsmateriaal. Ook passen er meer pakketten in een vrachtwagen en dus verminder je de CO-² uitstoot. Zo kun je je logistieke proces verduurzamen en je transportkosten verlagen. Steeds vaker bieden bezorgbedrijven hun niet gebruikte laadruimte aan. Een slimme én groene manier minder CO² uit te stoten. Dit is een vrij nieuwe trend in de logistieke sector, die ook wel ‘Uberficatie’ wordt genoemd. Ubers voor het bezorgen van pakketten. |
![]() |
Slimme alternatieven met kleine footprintCoolblue en bol.com zien een groene bezorging als verlengstuk van hun dienstverlening. Zij laten de bezorging over aan partijen als Cycloon of Buddbee, die werken met slimme algoritmes. Deze berekenen de meest efficiënte routes en bezorgen met elektrische auto’s of fietskoeriers. Het algoritme van Greenplan gaat nog een stap verder, deze houdt zelfs rekening met CO²-uitstoot van elk type voertuig en de actieradius hiervan. De gedachte blijft hetzelfde: hoe minder kilometers een chauffeur hoeft te rijden, hoe kleiner de footprint. |
![]() |
Maak gebruik van lokale bezorgnetwerkenKun je een deel van je voorraad lokaal onderbrengen en gebruik maken van een lokaal bezorgnetwerk, kun je sneller én groener leveren. Urgente producten zoals voedsel, bloemen of mobiele telefoons hoeven dan niet een lang sorteerproces in, maar kunnen worden bezorgd in korte lokale bezorgroutes. Inmiddels heeft Fietskoeriers.nl een nationale dekking, die je regionaal of lokaal in kunt zetten. Er komen steeds meer duurzame bezorgopties bij waarmee je de laatste stap kunt zetten in groene levering. |
![]() |
Ga jij samen met ons het verschil maken?Onze partner Janssen Packaging levert 100% klimaatneutrale verpakkingen aan bol.com. Een samenwerking waarin continu wordt gekeken naar de toekomst. Wat kan er (nog) beter en hoe dan? Wil jij weten hoe jij je logistieke proces kunt verbeteren? Laten we dan samen het verschil maken! |