Vrouw begint eigen webshop

Overweeg jij ook om je eigen webshop te starten? Bijna 80.000 webwinkels gingen je voor. Vorig jaar shopten driekwart van de Nederlanders online en dit aantal blijft stijgen. Volop kansen voor jou dus! Met deze tips helpen we je op weg naar (online) succes.

 

Wat ga je verkopen en aan wie?

Het begint allemaal met goed nadenken over wat je gaat verkopen. Kies originele producten en onderscheid je ten opzichte van je concurrenten. Denk aan een betere service, persoonlijker contact of lage prijzen. Beschrijf je doelgroep, onderzoek wat je potentiële klanten belangrijk vinden en welke online kanalen zij gebruiken.

 

Een naam verzinnen voor je webshop

Nu je weet welk producten je gaat verkopen en aan wie, heb je een goede naam nodig voor je webshop. Kies een pakkende en passende naam die makkelijk te spellen is en duidelijk omschrijft wat jouw webshop te bieden heeft. Met een beetje mazzel ben je zo origineel, dat jouw domeinnaam nog beschikbaar is.

 

Bepalen welk platform bij je past

Nu je een duidelijk beeld hebt over wat je gaat verkopen, wie je doelgroep is en hoe je je bedrijf gaat noemen, zul je moeten bepalen op welk platform je je webshop wilt laten draaien. Je hebt hierin verschillende opties:

 

1. SaaS (software as a service) e-commerce platform

Shopify, Lightspeed en Mijnwebwinkel zijn voorbeelden van Saas-platformen. Deze bieden complete pakketten, beheren de software voor je en zorgen voor de ontwikkeling van je webshop. Deze platformen vergen weinig technische kennis en zijn zeer gebruiksvriendelijk voor startende webshops.

2. Open source e-commerce platform

Als je een beetje handig of technisch bent, kun je kiezen voor een open source pakket, zoals Magento of Woocommerce. Met YouTube filmpjes kom je dan een heel eind. Het voordeel hiervan is dat je zelf 100% in control bent over je e-commerce omgeving en niet afhankelijk bent van derden. Kijk ook eens op Start24.nl voor uitleg over het maken van je eigen webshop en nog veel meer! 

3. CaaS (commerce as a service) headless commerce

Bij deze optie worden je frontend en backend van elkaar losgekoppeld. Met een speciaal beschikbaar gestelde API kun je eigen storefront ontwikkelen. Het voordeel van deze optie is de flexibiliteit wat betreft je frontend en dat marketplaces makkelijk te integreren zijn.  

 

Inschrijven als ondernemer bij de KvK

Nu je je eigen webshop bent gestart, ben je officieel ondernemer. Dat betekent dat je je moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Zij geven je gegevens door aan de Belastingdienst, hiervoor hoef je zelf niets te doen. Verdiep je in de juridische aspecten en stel algemene voorwaarden op voor je webshop. Voorbeelden van templates vind je hier.

 

Je webshop inrichten en vormgeven

Het gezegde: "You never get a second chance to make a good first impression" geldt ook voor je webshop. De eerste indruk die bezoekers hebben van je webshop, kan bepalen of zij ook daadwerkelijk klanten worden. Maak het hen makkelijk om te vinden wat zij zoeken. Maak je webshop herkenbaar met je eigen huisstijl en zorg dat hij er professioneel uitziet.

 

Producten toevoegen aan je webshop

Nu is het tijd om je webshop te vullen met producten. Belangrijk hierbij is goede producttitels, duidelijke productomschrijvingen (minstens 300 woorden) en mooie productfoto’s. Zorg ervoor dat de artikelen waarvan je denk dat die goed gaan verkopen goed naar voren komen.

 

Bezoekers trekken naar je webshop

Je hebt niets aan een mooie webshop als je niet gevonden wordt. Met online marketing zorg je voor een goede vindbaarheid in de zoekresultaten. Dit kun je betaalt doen met Adwords campagnes, maar besteed vooral aandacht aan SEO. Dit ervoor dat je webshop organisch groeit in Google en je nog betere SEA-campagnes kunt uitzetten. Door de basis van SEO, SEA, social media marketing en Analytics op te doen, kun je beter bepalen wat je uitbesteed en wat je in eigen beheer houdt.

 

Wat zijn de kosten van een webshop

Een webshop kun je al opstarten met een kleine investering. Hoeveel een webshop bouwen kost, is afhankelijk van je budget en de complexiteit van je webshop. Ga je hem laten bouwen door iemand anders of ga je zelf aan de slag? Kies je voor een template of ga je voor maatwerk? Kortom, je kunt het zo goedkoop en duur maken als dat je zelf wilt!