4 verpakkingstrends voor 2024

4 verpakkingstrends voor 2024

In de verpakkingswereld streven we er continu naar om de ecologische voetafdruk van onze producten en diensten te verminderen. Wil jij weten welke verpakkingstrends trending zijn dit jaar? Je leest het allemaal in dit blog!

Leestijd: 5 min

Trend 1:         Lucht uit de verpakking

Zo’n 30 tot 40% van de pakketten die we versturen bevat loze ruimte. Het is de grootste bron van ergernis en zorgt voor een flinke CO2-uitstoot. Hoe kun je het percentage lucht per pakket reduceren en je ecologische voetafdruk verkleinen? Als inpakker heb je vaak te maken met een verpakking die te groot is of teveel lucht bevat. Dit terwijl je het liefst een verpakking op maat, met zo min mogelijk lucht wil hebben. Hiermee verminder je het gebruik van opvulmateriaal, is je product toch goed beschermd en bespaar je op transportkosten. Ook passen er meer pakketten in een vrachtwagen of bestelbus. Met een slimme, compacte verpakking kun je de impact op het milieu flink reduceren. Een verpakkingsmachine kan ook uitkomst bieden. Door het verpakkingsproces (semi) te automatiseren kun je de loze ruimte in elke verpakking minimaliseren. Lees er alles over in dit bericht.

Trend 2:         Personalisatie van verpakkingen

Als je denkt aan bedrukte verpakkingen, denk je al snel aan de grote spelers zoals Bol.com en H&M, die met hun herkenbare dozen en zakken een onuitwisbare indruk achterlaten bij hun klanten. Maar waarom zou dit alleen voor de grote namen weggelegd zijn? Gepersonaliseerde verpakkingen zijn een krachtig middel om ook jouw product, merk of bedrijf in de spotlight te zetten. Het draait allemaal om herkenbaarheid en onderscheidend vermogen. Met een bedrukte verpakking laat je zien dat je professionaliteit en betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebt staan. Dit bouwt niet alleen vertrouwen op bij je klanten, maar versterkt ook hun loyaliteit. Of je nu kiest voor een minimalistisch design of een opvallende, kleurrijke verpakking, het gaat erom dat je een blijvende indruk maakt bij je klanten. Met de juiste verpakking laat je zien dat je aandacht besteedt aan elk detail en dat je waarde hecht aan de ervaring van je klant. Dit is wat uiteindelijk het verschil maakt en wat klanten zal aansporen om terug te komen voor meer. Lees meer in deze post.

Trend 3:         Verpakkingen van monomateriaal

Mono verpakkingen zijn gemaakt van één materiaalsoort, bijvoorbeeld LPDE of karton. LPDE zakken nemen weinig ruimte in beslag. Hier profiteer je van in transport en opslag. Ze zijn voorzien van plakstrip en vaak ook van een retourstrip. Erg makkelijk voor hergebruik dus! Na gebruik hoef je niets te scheiden en kan de zak gewoon in de plastic bak of -zak.  Voor de bak of zak waar je je plastic, blik en drinkpakken in gooit wordt vaak een afkorting gebruikt: pmd of pbp. Voor gebruikte kartonnen verpakkingen is een extra handling nodig indien deze is voorzien van kunststof verpakkingstape. Daarom zien we een enorme stijging in vraag naar dozen die zijn voorzien van plak- en retourstrip of worden opgezet met papieren verpakkingstape. Na gebruik kan deze verpakking in zijn geheel bij het oud papier. Papier dat in Nederland wordt geproduceerd bestaat voor 75% uit oud papier. Wist je dat oud papier tot wel zeven keer kan worden hergebruikt? We vertellen er alles over in ons volgende blogbericht!

Trend 4:         Geautomatiseerd verpakken

Jaarlijks worden er in Nederland meer dan 520 miljoen pakketten verstuurd. De meeste verzendverpakkingen worden nog steeds handmatig opgezet en opgevuld. Nu er sprake is van een krappe arbeidsmarkt, stijgende verzendkosten  en de wens om duurzamer te verpakken, wordt de behoefte om te automatiseren steeds groter. Door je verpakkingsproces te automatiseren kun je veel tijd en geld besparen en een flinke stap maken richting duurzaamheid. Een verpakkingsmachine werkt tot 20 keer sneller dan wanneer er handmatig wordt ingepakt. Afhankelijk van het verpakkingssysteem produceert een machine elke 3 tot 7 seconden een doos op maat. Piekmomenten kun je hierdoor sneller opvangen met aanzienlijk minder personeel. Door geautomatiseerd te verpakken heb je de perfecte doos op maat. Je verspilt minder karton, verpakt minder lucht en verbruikt minder opvulmateriaal. Hoe minder lucht in je verpakking hoe beter de klantervaring. Niemand wil betalen voor ‘gebakken lucht’ en onnodig CO2-uitstoot. In dit blogbericht lees je er alles over.

.